Expressió escrita a l'aula

Presentem una activitat internivells adreçada a diferents cursos i/o etapes. La proposta es basa en treballar l’expressió escrita amb el suport d’eines digitals de l’entorn GSuite. Seqüenciem els passos a seguir en el procés de la creació de textos, i sobretot, distribuïm les eines TAC que utilitzem, per fer més efectiva la producció de textos escrits.

Objectius

L'escriptura és una habilitat imprescindible en totes les àrees i en totes les etapes. Però per sobre del què vulguem treballar, el que importa és que els nostres alumnes puguin expressar les seves idees amb claredat quan escriuen. Per a nosaltres una manera de que els alumnes millorin la seva escriptura, és incloent en el dia a dia, moltes eines tecnològiques que provenen de Google o que treballen amb G Suite, i que faciliten el procés d’escriptura. Amb aquestes eines tecnològiques, l’aprenentatge de l’escriptura es pot millorar en totes les etapes del procés , des de la planificació fins a l'edició automàtica, des de la modificació de l'edició fins a la publicació, passant per la valoració i la revisió . Composar amb diferents eines un text escrit i publicar-lo en diferents formats és l’objectiu que resumeix el nostre projecte. Però aquest objectiu en comporta d’altres, en destaquem:

● Sistematitzar el procés de l’expressió escrita.
● Fomentar les TAC per millorar l’escriptura.
● Potenciar la transversalitat de l’expressió escrita.

L’experiència comença amb la reflexió de com volem que escriguin els nostres alumnes, i quines eines i passos seguirem de manera conjunta però seqüenciada a tots els cursos.
Amb l’arribada de les TAC aquest procés varia, hi ha un canvi de mètode i sobretot unes eines noves, potents i atractives que ens cal anar incorporant a les nostres aules.

● Comencem el procés de planificació amb un CANVAS que porta als alumnes a reflexionar sobre el text que volen escriure ( sols o en grup)
● A cada una de les etapes del procés hi hem introduït eines TAC:

Inspiració, com generar idees per escriure. Utilitzem fulls de càlcul que generen dos dibuixos automàticament o que generen paraules inspiradores de possibles relats quan no es té una idea prou clara del que es vol escriure.
Planificació, com recollir i organitzar les idees. Amb el coogle, lucidchart o els dibuixos de google
Eines d'escriptura, diferents maneres d’enregistrar el que es vol dir. Aquí utilitzem eines com el diccionari, l’app read and write, el corrector ortogràfic i gramatical... sobretot eines molt útils per als alumnes amb NEE.
Autoedició, revisar el que s’ha escrit i fer-hi millores. L’ús del read and write ens permet llegir i fer correccions amb facilitat.
Comentaris de companys i professors, els alumnes es beneficien molt dels comentaris dels seus companys i professors. Aquest comentaris poden ser notes escrites en un text, notes de veu o vídeos.
Revisió, analitzar quins canvis s’han fet. La revisió de l'historial ens permet saber quines modificacions s’han fet en el text, documentar quin ús de les nostres observacions ha fet l’alumne, o en el cas d’un treball de grup, saber quines són les aportacions de cada membre del grup.
Avaluació, elaborar rúbriques per fer comentaris detallats als alumnes sobre la seva redacció. Solem fer servir el corubrics o apps similars.
Publicació, compartir les produccions al públic. Donar funcionalitat al text té tantes opcions com textos siguem capaços de produir, a tall d’exemple es pot fer un sites amb totes les produccions fetes, convertir els textos a animació amb l’app toontastic, fer petites narracions amb l’scratch , o l’storybird, el write and reader, el cospaces, o l’animotion . També es poden fer tot tipus de stopmotion, refent, això sí, el text i reescrivint l’storytelling. Aquí és on pren significat el LLEGENDARI VEDRUNA.

Tot un procés, que en definitiva, ens porta a fer escriure més i millor als nostres alumnes.

Avaluació:

Per a l’avaluació tindrem en compte dos objectius :
1. Impuls de l'ús de les TAC i la seva aplicació al currículum. Augmentar l’ús de les TAC com a recurs per consumir i produir informació. Ensenyar a fer un bon ús de l’ordinador.
2. Millorar l’expressió escrita. Planificar el text escrit a partir de la generació i organització d’idees. Produir textos escrits de tipologia diversa amb adequació, coherència i cohesió de les idees exposades.

Indicadors :

El nombre de produccions que fa cada alumne, és a dir, l’ impacte en la motivació per escriure.
La quantitat de recursos TAC emprats.
El % de nens NEE que poden realitzar aquesta tasca dins l’aula ordinaria.
El grau d’autonomia dels alumnes a l’hora d’escriure.
El nombre d’alumnes que es decideixen a escriure espontàniament.
La reducció de les faltes d’ortografia en el producte final d’un treball.
El número de visites que rep cada treball publicat.
El grau de satisfacció dels docents.
La creació d’un escenari MHM